SEO
Opgavebeskrive til SEO step 1, 2 og 4
- Vælg en mindre virksomhed (dog ikke pizzarier, isbarer, kebab mm). Krav til valg af virksomheden er, at de har en hjemmeside med undersider. Gerne SMV fra jeres lokalområde eller fx det sted i gerne vil i praktik. Husk at indsætte link til virksomheden så det er tydeligt hvilken du arbejder med.
- Begynd nedefra med step 1 i seo-pyramiden. Foretag en analyse af den teknisk SEO jf. PPT SEO del 2. Indsæt screenshots som en del af din analyse og kommenter på det!
- Herefter fortsætter du med step 2 i seo-pyramiden. Her skal du udarbejde en søgeordsanalyse. (Du skal finde 5 forskellige relevante short-tail søgeord. Til HVER af disse short tail-ord skal du finde 3 medium tail søgeord samt 5 relevante spørgsmål der stilles af brugerne. Du skal bruge de værktøjer du har fået kendskab til i undervisningen (se SEO ppt med SEO-pyramiden). Du skal dokumentere dit analysearbejde med screenshots fra de forskellige værktøjer du har anvendt. Udfyld løbende excelarket (find det på moodle) med alle dine søgeord/fraser/spørgsmål) og vedlæg det som bilag). Følg PPT Del 2 SEO Pyramiden
- Brug AI (ChatGPT) til at genere forslag til 5 forskellige typer af blogindlæg/artikler der kan udarbejdes. Du skal IKKE SKRIVE det nu, men kun bruge AI til at gerenere ideer til overskrifterne. (du kommer til at arbejde videre med denne del næste undervisning)
- I step 4 skal du komme med min. 3 forslag til hvor din valgte virksomhed kan arbejde med off-site optimering (ekstern linkbuilding). Kom med din vurdering af hvordan disse forslag kan optimere virksomhedens SEO-arbejde.
Introduktion til SEO opgaven
I denne opgave har jeg udført en SEO-analyse af en mindre virksomhed jeg har valgt en tøjbutik der hedder Butik Charlotte. Formålet med opgaven er at forbedre mine færdigheder inden for SEO og vise min forståelse af opbygningen af SEO-trekanten. Analysen fokuserer primært på at udarbejde en søgeordsanalyse og foreslå strategier for off-page linkbuilding for den valgte virksomhed. Gennem opgaven vil jeg vise min indsigt i, hvordan de forskellige elementer af SEO-trekanten arbejder sammen. Ydermere vil jeg anvende den viden, jeg har fået igennem min undervisning.
Denne opgave handler om SEO trekanten step 1, 2 og 4. Ved at klikke her, kan du se min opgavebesvarelse af SEO step 3, hvor jeg har anvendt søgeordsanalysen. I denne opgave har jeg også skrevet om step 3, bare meget overfladisk og generelt.
Den virksomhed jeg har valgt at arbejde med hedder som sagt Butik Charlotte og hvis du har lyst til at kigge nærmere på den så klik her.
Teknisk analyse
Butik Charlotte’s hjemmeside er brugervenlig og opbygget på baggrund af CMS-system. Når man kigger på Butik Charlottes hjemmeside, er den nemt og overskueligt opbygget og den er meget lige at gå til og navigationsbar. Deres logo er oppe i venstre hjørne, så man som forbruger, ikke er i tvivl om hvor man er. I headeren ses søgefeltet, kundecenter, favoritter og deres forskellige menuer, som er de væsentlige undersider man som forbruger, gerne vil have nem adgang til. I deres footer kan man finde virksomhedens informationer og kontaktmuligheder, samt adresse, sociale medier og forskellige betingelser. Hjemmesiden er overordnet ret SEO-venlig, idet hjemmesiden er nem og overskuelig at navigere i hvilket, gør den mere brugervenlig. På deres forsiden har de også nogle CTA-knapper og derved kan kunden interagere på hjemmesiden.


På billedet til ved siden af kan du ses et screenshot fra Butik Charlottes hjemmeside set på en mobil. Dette billede viser at deres hjemmeside har et responsivt design, hvilket er godt da man som forbruger får den samme oplevelse af hjemmesiden om man er på ens computer eller ens mobil. Designet på deres hjemmesiden er hold i de neutrale farver, med enkle lilla nuancer der kommer igennem hjemmesiden. Den lilla farve kommer fra deres logo som er lilla. Brugervenligheden på både tablet, telefon og computer god, da hjemmesiden indeholder de elementer som man gerne vil have når man skal handle over internettet. Som tidligere beskrevet kan man som forbruger let tilgå informationer i footeren samt have en menu i headeren, hvilket gør at man som forbruger ikke behøver at bruge så mange klik, for at komme hen til hvor man gerne vil.


På billederne lige ovenover, kan man se websitets URL, og her ses det at den er simpel og enkel. Når en URL ikke indeholder tegn og tal, betyder det også at websitet er SEO-venligt. I deres URL står der https:// , hvilket viser at hjemmesiden er sikker og at data bliver krypteret, hvilket er attraktivt for en forbruger. Nogle gange kan det også være i form af en hængelås som sidder ved siden af URL’en, som du også kan se på billedet. En måde hvorpå man kan se at en hjemmeside er sikker er blandt andet ved at kigge på http’en, og hvis der står et ”s” til sidst ligesom på nedenstående billede, kan vi se at siden er sikker.
Speedtest af hjemmesiden

Deres performance grade ligger på en B bedømmelse og en score på 86 ud af 100. Dette viser, at hjemmesiden generelt performer godt, men der er stadig plads til forbedring for at opnå den bedtes brugeroplevelse. Kigger vi på deres page size ligger på 1.3 MB, hvilket er okay, men større sider kan tage længere tid at indlæse, især på langsomme internetforbindelser eller mobile enheder. Deres load time som er indlæsningstiden ligger på 2.77 sekunder og det skal gerne være under 3 sekunder og det er det jo. Det er godt, da hurtigere indlæsningstider kan reducere bounce rates. Der er 41 requests for at indlæse hele siden. Dette antal ikke er usædvanligt højt. Men kan med minimere dette antal kan det hjælpe med at forbedre load tiden yderligere.
For at bedømme websitets performance laves der en test heraf:
Computeren:


Nu vil jeg forklare hvad de forskellige tal betyder for Butik Charlottes hjemmeside hastighed.
Effektivitet (99): Dette tal viser, at hjemmesiden indlæser meget hurtigt. Dette er afgørende for brugeroplevelsen, da hurtig indlæsningshastighed kan mindske bounce-raten og forbedre brugerengagementet.
Hjælpefunktioner (93): En høj score i denne kategori tyder på, at hjemmesiden er godt optimeret med hensyn til teknisk SEO.
Optimale løsninger (100) og SEO (100): Disse perfekte scores tyder på, at hjemmesiden følger bedste praksis for teknisk SEO og brugeroplevelse.
First Contentful Paint (0,6 sek.): Dette er tiden det tager fra siden begynder at indlæse, til det første indhold vises på skærmen. 0,6 sekunder er meget hurtigt og giver brugeren en rigtigt god oplevelse når du anvender hjemmesiden.
Speed Index (0,6 sek.): Dette måler, hvor hurtigt indholdet på siden indlæses. Igen er 0,6 sekunder en fremragende hastighed.
Largest Contentful Paint (1,0 sek.): Dette måler tiden det tager for det største indhold.
Mobilen:


Nu kigger jeg på hvordan hastigheden er på mobilvisionen.
Effektivitet (82): Denne score indikerer, at hjemmesiden indlæser rimelig hurtigt på mobile enheder, men der kan være plads til forbedring. Det er rigtigt vigtigt at have et højt tal i denne kategori da mobilbrugere forventer en meget hurtig hjemmeside og gider ofte ikke side og vente særlig længe.
Hjælpefunktioner (88): Dette betyder, at hjemmesiden overvejende følger god praksis for at understøtte forskellige browsere og teknologier, men der kunne være små forbedringer, der vil gøre deres hjemmeside endnu mere tilgængelig.
Optimale løsninger (100): Igen viser dette tal at hjemmesiden udnytter de bedste praksisser for at sikre en god oplevelse for deres brugere.
SEO (98): Denne meget høje SEO-score viser, at hjemmesiden er veloptimeret for søgemaskinerne.
First Contentful Paint (1,8 sek.): 1,8 sekunder er ret hurtigt. ’
Largest Contentful Paint (4,0 sek.): 4,0 sekunder er på den højere side, og for at give deres burgerne en bedre oplevelse bør de prøve at minimere denne tid.
Speed Index (3,7 sek.): En tid på 3,7 sekunder viser, at brugerne må vente et stykke tid, før hele siden er synlig, hvilket vil være en god ide at prøve at forbedre.
Indeksering
I den tekniske analyse vil jeg også gerne tjekke om deres hjemmeside er indekseret. Det er den og det er kun er Butik Charlotte egen website der dukker op.

Søgeordsanalyse

Ovenfor ser du 45 søgeord, 5 shorttail, 15 mediumtail og 25 longtail.
On-site optimering
Søgeordsanalysen kan give indblik i hvilket content der er relevant for deres købere.
Denne del af analysen er jeg gået lidt mere generelt til: On-site optimering (on-page SEO) refererer til processen med at forbedre forskellige dele af dit websted ejeren af webstedet har kontrol over, for at rangere højere i søgemaskinernes resultater.
- Titeltags: Dine sidetitler bør være unikke og indeholde hovednøgleordet for hver side.
- Meta beskrivelser: Meta beskrivelser påvirker ikke direkte sidens rang i søgemaskiner, men en god beskrivelse kan øge klikraten (CTR), hvilket kan have en positiv indflydelse.
- Hovednøgleord og relaterede nøgleord: Brug af synonyme og relaterede nøgleord kan hjælpe med at forbedre din SEO. Dog ikke have et overforbrug da dette ses som keyword stuffing.
- URL-struktur: Sørg for, at dine URLs er rene og brugervenlige. Inkluder nøgleord i dine URLs, hvis det er muligt, men undgå at gøre dem for lange.
- Intern linking: Dette hjælper med at forbinde dit indhold og giver Google en idé om webstedets struktur. Det gør det også lettere for besøgende at navigere rundt på websted.
- Mobilvenlighed: Med Googles mobile-first indeksering er det vigtigt, at dit websted er optimeret til mobile enheder.
- Sidehastighed: Websteder, der indlæser hurtigt, giver en bedre brugeroplevelse og favoriseres af søgemaskiner.
- Strukturerede data: Brug af schema markup kan hjælpe søgemaskinerne med at forstå dit indhold bedre og forbedre måden, dit websted vises på i SERPs (Search Engine Result Pages), for eksempel ved at tilføje stjernebedømmelser, priser osv.
Ved at fokusere på disse aspekter af on-site SEO kan man forbedre sit websteds synlighed i søgemaskinerne, hvilket kan føre til mere trafik og potentielt flere konverteringer.
Off-site optimering
Jeg vil komme med nogle forslag til hvordan Butik Charlotte kan arbejde med off-site optimering.
- Samarbejde med Influensers: De kunne begynde et samarbejde med nogle influencers, som kan nævne og linke til butikken i opslag og andet indhold de skulle ligge op på deres sociale medier. Det der vil være godt ved at samarbejde med influencers er blandt andet at de kan skabe backlinks, men de kan også være med det at forbedre brand anerkendelse og nå ud til et bredere publikum.
- Sociale medier: De skal aktiv anvende deres sociale medieplatforme som Facebook, Instagram eller LinkedIn, hvor Butik Charlotte kan dele indhold/opslag og oprette forbindelse til deres hjemmeside og linke til den.
- Samarbejde med andre lokale virksomheder: Butik Charlotte kunne lave nogle forskellige samarbejder med andre lokale virksomheder for at få backlinks fra deres hjemmesider og derved kan det være med til at skabe mere trafik på deres hjemmeside.