SEM og SOME
I denne opgave har jeg skulle udarbejde en SEM- og SoMe-annonce til min målgruppe og et givent sted i deres kunderejse. Ved udarbejdelse af disse har jeg opstillet forskellige KPI’er, som er opstillet som SMART-mål. Derudover beskrives hvilke typer annoncer der findes når man arbejder med Paid Social. Opgaven har til formål at vise min forståelse for SEM, diverse annoncetyper, hvordan man beregner annonceprisen samt hvilke typer af annoncer indenfor PaidSocial.
Opgaven tager udgangspunkt i blogindlægget, fra SEO step 3.
Hvilke(t) sociale medier vil du anbefale, at din valgte virksomhed annoncerer på?
Min persona hedder Lena og en kvinde på er 54 år gammel, og derfor skal annonceringen på SOME ske på Facebook da det er det førende sociale medie i Danmark. Derudover er 85% af aldersgruppen ”50-54år” brugere af Facebook, hvorimod i den samme aldersgruppe, er det kun 50% der er aktiv på Instagram.
Data fra Danmarks Statistik.
Butik Charlotte har også flest følgere på Facebook der har de 4.200 følgere og på Instagram har de 1.483 følgere. I og med der tages udgangspunkt i push annoncering på SOME, er det mest fordelagtigt at vælge den platform hvor den pågældende målgruppe, altså 50-54 år, er mest aktive.
Hvilke søgeord vil du anvende?
Jeg vil anvende søgeord som kjole og festkjole.
SOME
Målet for denne Facebook annoncen er at Butik Charlotte gerne skulle øge deres omsætningen med omkring 10%. Det stigning at deres omsætning kan komme fra køb fra både nye og eksisterende kunder. I selve annoncen skal der være en CTA i form af ”Læs her”, hvilket opfordre forbrugeren til at klikke og læs mere. Målet med denne CTA er af vi få forbrugeren ind på vores blogindlæg, og der håber vi så de bliver inspirere til at købe nogle kjole eller andet fest tilbehør. På selve blogindlægget er der gjort brug af intern linkbuilding til diverse produktkategorier, så det er nemt og hurtigt for forbrugeren at få et overblik over butikken sortimentet. Annonceringen på Facebook fremgår i tiltrækningsfasen i kunderejsen, og skal derfor være push, idet det kommer frem på min persona’s feed og derved forhåbenlig tiltrække flere nye kunder.
Persona’en er i tiltrækningsfasen. Hun har ikke købt hos Butik Charlotte før, men vil gerne finde en perfekte kjole og taske til sin venindes bryllup. Ved at læse blogindlægget bliver hun inspireret og tjekker Butik Charlottes forskellige kjole og tasker, og derved sammensætter hun det perfekte outfit til brylluppet ved hjælp af de informationer og links hun fik fra blogindlægget.
Mit mål med dette annoncen er, at Butik Charlotte skal have en meromsætning på 10%.
Dette mål er et SMART mål er at øge omsætningen med 10%. Målet er nået når Butik Charlotte har ramt en omsætning på 10% eller mere. Først udregnes det gennemsnitlige salg de sidste 12 måneder, hvorefter man stiller det op mod salget der er sket efter annoncen blev lagt op på Facebook.


SEM
Annonceringen på Google Ads skal være pull, da mit blogindlæg er inbound marketing. Ydermere er annonceringen på platformen baseret på persona’ens søgeord. Der laves en META tekst til Google Ads, hvori der kort bliver beskrevet lidt om blogindlægget og hvad man som bruger kan forvente at få svar på, når man trykket på CTA’en.
Persona’en er i tiltrækningsfasen, samt i den midterste del af salgstragten, idet der er blevet erkendt et behov for en en ny festkjole til deres næste store begivenhed.
Det er vigtigt at der indgår søgeord fra søgeordsanalysen i META teksten, så rankingen på Google Ads bliver så god som det er muligt. Når man trykker på CTA’en, kommer brugeren direkte ind på Butik Charlotte’s blogindlæg, hvor man for gode råd og tips til hvordan du kan sammensætte dine outfits til alle begivenheder. Ud fra URL’en kan man også se at man kommer ind på deres blodindlæg, dette ses i titlen over META teksten. Derved ved forbrugeren præcis hvilken landingsside de kommer ind på. I blogindlægget er der intern linkbuilding til virksomhedens forskellige produktkategorier, som deres festkjoler, tasker, smykker og sko. Så man kan nemt og hurtigt kan undersøge, udforske og købe produkterne de produkter du gerne vil. Selvom de søgeord jeg har valgt at anvende i annonceringen på Google Ads har en høj CPC, vil det nok stadig være en god ide for Butik Charlotte at betale for en topplacering. På denne måde gør Butik Charlotte brug af SEM. Derudover fremgår der en CTA i form af ”Køb her”.
Målet med Google Ad annoncen er, at der skal komme 500 flere besøgende ind på Butik Charlotte’s blog i løbet af maj måned.
Dette mål er et SMART mål da det er specifikt i forhold til de 500 besøgende. Det er altså et konkret tal som man kan forholde sig til. Ydermere er det tidsbestemt, så man kan derfor undersøge og måle på om man har nået målet.