Opbeskrkvelse til organisk post

•Find en makker og vælg at arbejde enten med FB eller Insta for North by Heart

•Undersøg North by Heart’s tilstedeværelse på mediet i dag og beskriv deres tilstedeværelse, posting profil (content type, hyppighed, tone og stil, respons og håndtering af respons), antal følgere etc

•Hvem er målgruppen North by Hearts posts? Hvilken betydning har deres tilstedeværelse på det sociale medie i forhold til deres kommunikation generelt? Hvorfor er det vigtigt for North by Heart at være her (understøt dit svar med data om danskernes medievaner)

•Udarbejd et organisk post for North by Heart, der understøtter noget, I mener bør i fokus

•Husk en CTA og at bruge jeres viden fra i dag om effektive organiske posts. Forklar i et tillæg til jeres post, hvordan vi kan se, at i bruger den viden

•Illusterer, hvordan jeres post vil se ud på North by Heart’s side på mediet

•Sæt et konkret mål/KPI for jeres post

Introduktion til Organisk post:

Introduktion til opgaven:

I denne opgave har vi skulle lave et organisk opslag for virksomheden “North by Heart”. Vi har ydermere skulle anvende den faglig viden vi har omkring organisk SoMe-annoncering. Vi har også begrundet vores valg af indhold ud fra virksomhedens målgruppe og KPI’er. Formålet med opgaven er at demonstrere, hvordan organiske opslag kan spille en vigtigt rolle i en kunderejse, men samtidig også vise vores evner til at skabe opslag, der opfylder specifikke KPI’er.

Denne opgave er lavet i samarbejde med Emma S. Loop.

Dette er de emner vi vil komme ind op igennem vores opgave .

North by Heart på SoMe

NbH’s Instagram viser en klar æstetik og visuel profil, som er udvalgt til at reflektere brandets luksuriøse og naturlige miljø, med billeder i høj kvalitet og en blød farvepalet med jordnærer farver, der understreger en organisk og ren fornemmelse. Indholdet på profilen er en blanding af produktbilleder og små hilsner, der tilsammen giver en historie om velvære og autencitet. 

NbH stræber efter en let og fordøjelig tone, der samtidig skal afspejle luksus. Billedteksterne giver en varm og indbydende kommunikation, hvilket tyder på et forsøg på at skabe relationer frem for kolde transaktioner. Opslagene ser ud til at blive offentliggjort regelmæssigt, ca. en gang om ugen, hvilket er en relativ lav frekvens. Frekvensen er en central faktor for at holde følgerne engageret og sikre en konstant tilstedeværelse i deres feeds.

Med 2818 følgere (pr. dags dato 15/04/24) har de en gennemsnitlig engagement på deres posts på 17 likes og 1 kommentar, hvilket betyder en engagement rate på 0,61%.

Det viser også at antallet af følgere, ikke altid er en indikator for succes; engagement og interaktion kan ofte være mere værdifulde mål.

Målgruppe og kommunikation

Målgruppen synes at være personer, der allerede kender til brandet, da de ikke benytter paid media og bruger personlige hashtags, frem for mere almindelige, som kunne tiltrække nye følgere. Med fokus på organisk trafik taler NbH til en nichegruppe, der værdsætter brandets værdier om luksus, økologi og kvalitet. Det betyder også at de ikke når ud til ligeså mange som de reelt kunne ved at benytte paid media. Ligeledes har de heller ingen CTA i deres opslag som også er med til at deres engagement forbliver lav. 

I forhold til NbH’s generelle kommunikation understreger tilstedeværelsen på Instagram vigtigheden af visuel branding og direkte engagement med forbrugerne. Instagram er en platform, hvor æstetik og visuel fortælling er central, og som derfor kan være særlig effektiv for et brand som NbH, der markedsfører produkter inden for livsstil og skønhed. Med det stigende fokus på individuelt kurateret medieforbrug, som rapporten “Medieudviklingen 2023” fremhæver, giver Instagram NbH mulighed for at tilbyde personligt og visuelt tiltalende indhold, der kan integreres i forbrugernes daglige rutiner og personlige interesser.

Det er vigtigt at NbH er på Instagram, da det tillader dem at opbygge et community og et direkte forhold til deres følgere. Som rapporten indikerer, bevæger medieforbruget sig mod mere on demand-indhold, og brugerne ønsker at engagere sig med brands på en måde, der passer ind i deres eget liv. Instagram giver mulighed for at nå ud til og engagere sig med især yngre forbrugere, som repræsenterer en stor del af den aktive brugerbase på platformen, og som sandsynligvis vil værdsætte NbH’s fokus på bæredygtighed og kvalitet. Desuden giver platformens forskellige indholdsformater, som posts, stories, reels, NbH mulighed for at udforske forskellige måder at engagere sig med og vokse deres publikum på.

I følge rapporten Digital 2023: Denmark fra DataReportal var der i det tidlige 2023 2,6 millioner danske brugere på Instagram, hvilket svarer til 44,1% af befolkningen, ca. 51,1% er af “kvalificeret” publikum (+18 år). Man kan ligeledes se at 11,54% af trafikhenvisninger til websites kommer fra Instagram, det er en stigning på 144% fra 2022. Man ser samtidig også at 29,3% af internetbrugerne benytter sociale medier til at opdage brands, hvilket taler for at NbH skal udnytte deres online tilstedeværelse til at udvide deres brand.Kigger man udelukkende på instagram gennem DataReportal Essential Instagram kan man se at Instagram i april 2023 er den 4. mest aktive platform i verdenen. Virksomhedssider har generelt en lav engagement rate, men de små med under 10.000 følgere ligger gennemsnitligt på 0,98%.

Post

Tager man et kig på socialinsider, kan man se at Reels, altså videocontent, scorer en gennemsnitlig engagement rate på 1,23% hvilket er næsten dobbelt så højt som billeder performer med 0,72%, og så har reels også en dobbelt så høj reach rate (30,81%) end billeder har (13,14%).

Det organiske post vi har valgt at lave et udkast til er derfor en video. Med fokus på at få konverteringsraten på salg fra SoMe op med en CTA der lyder “Køb for 400kr og deltag i konkurrencen om et ophold på Frederiksminde”. Med brug af nogle mere virale hashtags og videoformatet vurderes det at kunne gavne NbH gennem organisk trafik på deres side.

Opslaget opfordrer til interaktion ved at inkludere en CTA, som motivere følgerne til at købe NbH’s produkter for at deltage i konkurrencen og i og med konkurrencen kører op til mors dag, ville dette alt andet lige påvirke engagement positivt. 

Ved at linke deres produkter med en oplevelse, som et ophold på et luksushotel, associerer NbH deres brand med positivitet, mindeværdige oplevelser og kvalitet, hvilket kan styrke kundeforholdet og brandloyalitet. 

Da video-indhold generelt klarer sig bedre på Instagram, samt tilknytter sig et af ejernes andre velsete brands som Frederiksminde, kan det dermed tiltrække nye følgere, drive salg og potentielt øge omsætningen.

Man kan sætte en række af KPI’er for sådan et opslag;

  • Salgsmål: En stigning i salget med 20% i den periode, konkurrencen løber, sammenlignet med samme periode uden konkurrence.
  • Konkurrencedeltagere: Et mål for antal indkøb knyttet til konkurrencen, f.eks. 100 unikke transaktioner, som kan spores via en særlig kampagnekode eller ved køb af bestemte produkter.
  • Engagement Rate: Opnå en engagement rate på 5% af de totale følgere, hvilket ville være væsentligt højere end det nuværende gennemsnit på 0.61%, som vi så tidligere.