Digital jura
Digital jura opgaven gik ud på at finde en ny relevant artikel omkring det juridiske område inden for digital markedsføring. Jeg skulle beskriv hvad problematikken gik ud på og hvilke udfordringer, jeg så. Derefter skulle jeg forklar hvordan det påvirker henholdsvis virksomheder og forbrugere. Til sidst skulle jeg reflekter over hvordan jeg så området udvikle sig.
(For den interesserede kan linket til den valgte artiklen findes her)
Beskriv hvad problematikken går ud på og hvilke udfordringer, du ser?
I sagen mod Hvidovre Kommune handler problemstillingen om utilstrækkelig håndtering af persondata. Hvidovre kommune har ikke søret for at der var en grundt nok beskyttelse af følsomme adresseoplysninger da der blev indfør en selvbetjeningsløsning for tandpleje. Problemet går ud på at kommunen gav adgangen til disse informationer uden at undersøge om disse informationer måttes videregives. Så de fik udleveret beskyttede adresseoplysninger til forældremyndighedsindehavere. Dette skete på trods af, at børnene og deres familier havde adressebeskyttelse for at undgå netop sådanne situationer.
Udfordringer:
- Teknologisk styring: Sikkerhedsbrud som dette viser igen og igen at der er et behov for en bedre og mere sikkert IT-system når det handler om at håndterer personlige data.
- Juridisk og etisk ansvar:
Kommuner og andre offentlige virksomheder har både et juridisk og etisk ansvar for at beskytte os som borgers data, og dette kræver at de grundig overvejer ændringer inden de bliver foretaget.
Påvirkning af virksomheder og forbrugere:
For virksomheder (som i dette tilfælde er Hvidovre kommune), kan sådan nogle episoder føre til juridiske sanktioner. Det kan medføre nogle ret store bøder, men også nogle ret dyre systemopdateringer eller ændringer i driftsprotokoller. For os som forbrugerne er den største bekymring nok risikoen for misbrug af vores personlige data, hvilket kan have alvorlige personlige og sikkerhedsmæssige konsekvenser.
Fremtidige udsigter og betydning for marketing job:
Jeg har personlig ikke lyst eller planer om at specialisere mig i databeskyttelseslovgivningen. Med den fortsatte digitalisering og de flere og flere overtrædelser af databeskyttelsesloven forventer jeg, at dette retsområde vil blive ved med at udvide sig og blive mere og mere kompliceret. Jeg har bare ikke en kæmpe interesse for GDPR-lovgivningen og vil nok ikke gå efter et fremtidigt job hvor lovgivningen vil være en stor del at min hverdag. Det er både på grund af min manglende interesse og den konstante udvikling inden for dette område, samt de betydelige bøder, der kan følge med overtrædelser af loven. Så jeg har ikke lyst til at side et sted hvor jeg kan komme til at lave en fejl der kan medføre en kæmpe bøde til mit firma.
Hvis der sker overtrædelser af GDPR og andre databeskyttelseslove, kan det påvirke mine fremtidige karrieremuligheder inden for digital markedsføring. Dette kan bl.a. indebære:
- Et øget fokus på databeskyttelse. Hvis en virksomhed bryder GDPR-loven, kan det medføre en forøget efterspørgsel efter marketingprofessionelle, der har en grundig forståelse og erfaring med databeskyttelseslove. Hvis jeg som nyuddannet markedsføringsøkonom ikke har viden eller kompetencer inden for dette område, kan det blive en udfordring for mig at finde arbejde inden for digital marketing.
- Derudover kan mit professionelle ry tage skade, hvis jeg tidligere har været involveret i et team eller firma , der ikke har overholdt GDPR-loven. Dette vil sandsynligvis påvirke mit omdømme på en ret negativ måde.
For at sikre en karriere og fremtidige jobmuligheder inden for marketing er det essentielt, at jeg holder mig opdateret med gældende og kommende lovgivningsmæssige krav.